REJSER

POSTKORT FRA GILI AIR

Faktisk er vi tilbage i Danmark igen, men derfor skal I ikke snydes for et lille postkort hele vejen fra Gili Øerne. Postvæsenet er jo heller ikke altid de hurtigste, når det skal sendes fra den anden side af kloden 😉

Jeg vil næsten lade billederne tale for sig selv. Gili Air var seks dage på en paradis ø, hvor der var kridhvide sandstrande med krystalklart havvand og høj solskin. Samtidig er øen et bevis på at det primitive liv, hvor det eneste transportmiddel foregår via hest, cykel eller gåben, stadig fungerer.

Ps. Se det første postkort fra Ubud her.

Et postkort fra Gili Air, som er blevet til en mindre guide til bounty strande, sunde spisesteder med lækkert mad og eksotiske oplevelser. Et postkort fra Gili Air, som er blevet til en mindre guide til bounty strande, sunde spisesteder med lækkert mad og eksotiske oplevelser.

Scallywags Smuglers Hideaway

Først boede vi på Gili Guest House, hvilket viste sig at være lidt af en skuffelse. Derfor besluttede vi allerede første aften at skifte til et andet hotel, hvor der var flere goder med. Det at kunne spise sin morgenmad ved havet hver eneste morgen, og derefter gå ned for at ligge sig på en strandseng uden betaling er altid vigtigt på sådan en ø. Derfor faldt valget på Scallywags Smuglers Hideaway, og hold nu op, hvor er jeg glad for, at vi skiftede. Vi havde ligefrem vores egen lille ‘lejlighed’ med indgang, terrasse og bruser med udkig til åben himmel. Samtidig med at der var tilhørende overdækket pool, hvilket var rart, hvis man ikke gad gå helt ned på stranden. Det viste sig nemlig at være ret skønt med et komfortabelt sted at være, da vi allerede på tredje dagen var røde som krebs på skulder og bryst. Av av! Solen er ikke sådan at spøge med, og selvom vi befandt os i skyggen med faktor 50, kunne vores vinterblege hud ikke klare kræfterne fra solen. Derfor brugte vi der meste af fjerdedagen indendøre med dvd film, bøger eller så lå vi ved poolen, godt dækket til af t-shirts og tørklæder.

Gili Air er stedet at tage hen, hvis du ønsker bounty strande, langsomt tempo, varme og nye kulturindtryk. Maden er billig, når man sammenligner med de danske priser. Vi kunne spise på en gennemført restaurant på stranden, hvor desserten kun kostede omkring 22 kr. Mener at vi spiste og drak for ca. 500 kr pr. mand for 6 dage. Det er ikke muligt særlig mange steder. Især ikke når maden er utrolig lækker og serveres på lækre restauranter og små spisesteder.

Et postkort fra Gili Air, som er blevet til en mindre guide til bounty strande, sunde spisesteder med lækkert mad og eksotiske oplevelser. img_2323-copy

Den primitive livsstil

En aften hvor vi besluttede at udforske den nordlige og vestlige del af øen fik vi lidt mere med på oplevelses kontoen end først regnet med. Øerne ligger rimeligt væk fra andet fastland og derfor er strøm ikke altid en selvfølge. Mens vi gik langs vandkanten på stranden forsvandt alt strømmen på øen pludselig. Dette skyldtes desværre en ildebrand i en af gæstehytterne nær havet, og folk kom løbende med spande, kopper og skraldespande for at samle vand ind til at få bugt med branden. Det lykkedes da også, og jeg tror faktisk at det er meget normalt med en sådan oplevelse på øerne, da alting jo er ekstremt tørt og elektriciteten ikke fungerer som herhjemme.

Det er vigtigt at være obs på, at kulturen er lidt anderledes i forhold til på Bali. Størstedelen af ø-beboerne er muslimer, hvilket gør, at det ikke er velset at gå rundt i bikini medmindre man er på stranden eller ved poolen. Dertil skal det siges, at de ofte indkalder til bøn – meget ofte. Det kan larme noget, men heldigvis kan man ikke høre det nede fra stranden.

Paradis på gåben

Vores største ‘bekymringer’ hver dag var, hvor vi skulle spise og om vi skulle smide os ved poolen eller på stranden. Det er altså lige til at overskue. Vi blev mest på øst siden, da vandet klart var bedst til badehunde som os. Vestkysten er en smule anderledes, men her fandt vi b.l.a den fine vandgynge og så en smuk solnedgang. Hele øen kan klares på ca. halvanden time, men jeg vil anbefale, at man gør det om aftenen eller tidligt i morgen timerne, da varmen ellers slår ret hårdt.

Jeg vil meget gerne tilbage snart!

img_2961 Et postkort fra Gili Air, som er blevet til en mindre guide til bounty strande, sunde spisesteder med lækkert mad og eksotiske oplevelser.

Én ud af tre

Gili Air er én af tre øer beliggende ud for Lomboks nordvestlige kyst. Der er Gili Air, Gili Meno og Gili Trawangan. Gili Air er den af de tre øer med de bedste strande, den største lokale befolkning og gode aktiviteter for turismen. Gili T er kendt for at være lidt af en party ø, hvor Gili Meno derimod er meget stille og velegnet til honeymoons. Tænker at vi valgte den helt rigtige ø, men jeg vil meget gerne opleve de to andre i fremtiden! På hjemturen tilbage mod Bali stoppede båden op midt ude på havet, fordi der kom en flok legesyge delfiner.

Ja oplevelser mangler vi i hvert fald ikke 🙂