REJSER

POSTKORT FRA UBUD

Jeg har reflekteret lidt over 2016. Det har været et virkelig godt og meget oplevelsesrigt år. Tilbageblik på bloggen nu.

De første dage er nu gået af vores ferie på Bali. Et lille postkort fra Ubud. Vi tog direkte fra København til Bangkok for derefter at flyve videre til Bali og køre med hotellets chauffør ud til Bhuwana Ubud Hotel, hvor et værelse ventede de følgende tre nætter.

Der er ingen tvivl om, at Ubud har fået et godt rygte, og alene derfor var forventningerne til byen tårnhøje. Desværre kan vi efter nogle dage konkludere, at forventningerne ikke helt blev indfriet. Om det skyldes for få dage i den hektiske by er selvfølgelig ikke til at sige. Heldigvis var hotellet helt igennem fantastisk, og vi blev forkælet med økologiske råvarer, balinesisk massage og super service hele vejen igennem. Ubud er helt klart stedet for en alternativ tilværelse, hvor tilværelsen kan komme helt ned i gear. Det kan kun være godt for sjælen.

Ærgelig oplevelse

Byen besøgte vi en eftermiddag, men vi kunne ikke komme hurtigt nok væk fra den igen. Puha, hvor er den bare så langt fra det grønne, frodige piece of mind Ubud, som overhovedet muligt. Byen er utrolig trafikkeret, hvilket gør, at luften er fyldt med beskidt bilos, som desuden sætter sig i tøj og hår – ad, ad, ad. Byen er virkelig hektisk, og det kan være svært at bevæge sig på de smalle fortove igennem en massiv strøm af turister, utilregnelige scootere og et hav af ivrige gadesælgere mm. Vi valgte at skippe aftensmaden i den tilosede, beskidte og meget forurenet by og begive os tilbage til junglen og det skønne hotel. Lidt en øv oplevelse, men den ødelagde bestemt ikke dagene der.

Vi havde bevist valgt at undgå Monkey Forrest, da vi efterhånden kun havde fået dårlige historier fra besøgende, der har været udsat for voldsomme abebid, tyveri og angreb fra de vilde skabninger. Nej tak til det, tænkte vi. Der er intet at sige til, at aberne opfører sig underligt, når der kommer mennesker ind på deres vante områder. Aberne kunne derfor få lov til at hygge sig fred og ro 😉

Hellige ritualer

90 % af alle balinesere er hinduer, hvilket der ikke lægges skjul på. Området er fyldt med smukke templer, figurer og gaver til guderne. Hver morgen lagde kvinderne en offergave frem til guderne. Det er små flettede bananblade kurve fyldt med ris, kiks, blomster, røgelsespinde mm. Alt sammen noget som skal beskytte mod det onde og give dem god karma. Vores chauffør fortalte rigtig meget om god karma, og om hvordan alle balinesere behandler hinanden godt med troen på god karma. Det er virkelig en smuk tanke, og synes, vi danskere kunne lære utrolig meget af det.

Vi havde åbenbart valgt at udforske det hellige vandtempel, Tirta Empul, på balinesernes helligdag, hvilket gjorde, at der var proppet med mennesker. Vi kunne ikke komme ned i det hellige vand og blive velsignet, som håbet på, men synet af de glade, lokale mennesker vejede op for det. Det var en ret pudsig og uforglemmelig oplevelse.

Mindeværdige oplevelser i Ubud

På anden dagen besluttede vi at booke en chauffør til en halv dag. Det kostede ca. IDR 500.000 hvilket svarer til ca. 250 DKK. Han hed Dewa og var virkelig gæstfri og venlig til at fortælle en masse om Ubud og Balis smukke natur og traditioner. Først besøgte vi det smukkeste vandfald, Tegenungan. Det var muligt at bade, men der var fyldt med mennesker og dagen var først lige startet, så vi sprang svømmeturen over. Dernæst fik vi set rismarkerne, hvilket var så unikt og meget, meget varmt! Jeg forsøgte i min iver for at holde balancen at undgå at skvatte ud over kanten, hvilket resulterede i et mudderbad for mine kære Birkenstocks, haha. Dagen efter stod vi op klokken halv 2 for at bestige Mt. Batur. En 1717 m høj vulkan, hvor det er muligt at se solen stå op. Det var virkelig en mindeværdig og grænseoverskridende oplevelse at vandre der i flok med lommelygter blandt støv og lavasten. Man skulle passe virkelig på ikke at vælte, men alle var heldigvis gode til at passe på hinanden. Det var ret romantisk at sidde på toppen med manden min i hånden mens solens stråler langsomt kom frem mellem skyerne.

Et postkort fra Ubud, som er blevet til en mindre guide for det frodige område af Bali. Vi har set rismarker, boet på Bhuwana Ubud Hotel og oplevet meget. Et postkort fra Ubud, som er blevet til en mindre guide for det frodige område af Bali. Vi har set rismarker, boet på Bhuwana Ubud Hotel og oplevet meget.Et postkort fra Ubud, som er blevet til en mindre guide for det frodige område af Bali. Vi har set rismarker, boet på Bhuwana Ubud Hotel og oplevet meget.
Venlighed uden lige

Ubud skal helt klart have mine anbefalinger pga. den utrolige venlighed, som alle balinesere har. De er alle virkelig varmhjertet og vil dig kun det bedste. Det er så skønt, og man bliver selv utrolig ydmyg over deres opførsel og gæstfrihed.

Nu er vi ankommet til Gili Air, hvor vi efter en nat på et knap så dejligt hotel er skiftet til et andet. Vi bor på Scallywags Smugglers Hideaway. Her er SÅ skønt, men mere om det senere.